IKEA przekaże dla Polski milion euro, aby wspomóc system ochrony zdrowia oraz zapewnić środki niezbędne do życia społecznościom i konsumentom dotkniętym koronawirusem.
IKEA (Grupa Ingka) zdecydowała się udzielić pomocy doraźnej w formie darowizn o łącznej wartości 26 milionów euro. Wsparciem w pierwszej kolejności będą objęte osoby z grup wysokiego ryzyka oraz osoby, które niosą pomoc w walce z epidemią koronawirusa. Działania będą się koncentrować na dostarczaniu najpotrzebniejszych rzeczy, takich jak: łóżka, pościel, jedzenie oraz zabawki do szpitali, centrów medycznych i schronisk. Darowizny pozwolą 30 krajom, w których Grupa Ingka prowadzi swoją działalność, podjąć natychmiastowe działania w swoich lokalnych społecznościach. Do Polski trafi pomoc o łącznej wartości miliona euro.
Od początku sytuacji kryzysowej w Polsce analizujemy dynamicznie zmieniające się potrzeby społeczne. W tym momencie przewidujemy, że nasze wsparcie w postaci przekazanych produktów dla organizacji rządowych i pozarządowych w najbliższych miesiącach osiągnie wartość około 4,5 mln złotych. Zależy nam na dotarciu z efektywną pomocą przede wszystkim do osób, które są w pierwszej linii frontu z pandemią, jak personel medyczny. Planujemy także pomoc dla tych, którzy nie mogą schronić się bezpiecznie w domu, np. osobom doświadczających bezdomności, ale też szukamy sposobu dotarcia do najbardziej potrzebujących dzieci i rodzin, gdyż ich sytuacja bardzo się pogorszyła w ostatnich tygodniach
– mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, Dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju, stojąca na czele Krajowej Grupy w IKEA ds. wsparcia społecznego na czas przeciwdziałania rozprzestrzenienia się koronawirusa w Polsce.
Kierujemy się prostą, ale potężną wizją tworzenia lepszego życia na co dzień. Wizja tworzenia lepszego życia dla wielu jest naszym drogowskazem w IKEA i prowadzi nas bez względu na to, w jak dobrych lub w jak ciężkich czasach przyszło nam żyć. Obecnie skupiamy się na przyspieszeniu działań, które podejmujemy, aby pomóc najbardziej potrzebującym społecznościom i wspierać ludzi i naszych partnerów na całym świecie.”
– dodaje Jesper Brodin, dyrektor generalny Grupy Ingka
Na różne sposoby firma IKEA już teraz wspiera lokalne społeczności w Polsce. Firma przekazała materace, koce i pościel lekarzom, którzy po wielogodzinnych dyżurach niejednokrotnie muszą odpoczywać i nocować w szpitalu. Darowizny rzeczowe otrzymały już: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego we Wrocławiu, Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital Kliniczny w Warszawie, Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Poznaniu, Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. Józefa Strusia z Zakładem Opiekuńczo Leczniczym SPZOZ w Poznaniu, Miejski Szpital Zespolony w Częstochowie, Szpital Specjalistyczny im. Stefana Żeromskiego SP ZOZ w Krakowie.
Na pomoc zespołowi medycznemu Oddziału Wewnętrznego Szpitala na Żeromskiego udało nam się zareagować błyskawicznie. Nastąpiła konieczność, aby cały zespół medyczny oddziału został na miejscu bez możliwości opuszczenia szpitala. Dzięki zaangażowaniu i wspólnemu działaniu naszych pracowników, lekarze i pielęgniarki jeszcze tego samego dnia mogli zregenerować siły i odpocząć w bardziej przyjaznych dla nich warunkach, w tym trudnym czasie. Chociaż w ten sposób mogliśmy im podziękować za ich ciężką pracę.”
– podsumowuje natychmiastową reakcję na potrzeby lokalnej placówki Urszula Wilczak, Dyrektorka sklepu IKEA w Krakowie.
Firma wspiera społeczności na całym świecie. Do tej pory przekazała np.: meble, maseczki oraz rękawiczki szpitalom w Chinach, Hiszpanii i Szwecji, a sklep IKEA Hyderabad w Indiach pomógł stworzyć ośrodek kwarantanny zbiorowej z 200 łóżkami, pościelą i meblami.
Dołączamy do ogólnopolskiej inicjatywy #WzywamyPosiłki
Poza tym IKEA przyłączyła się do ogólnopolskiej oddolnej inicjatywy @WzywamyPosiłki, w ramach której od 24 marca br. firma poprzez IKEA Food przekazuje nawet 1000 posiłków dziennie do szpitali, do pogotowia ratunkowego, laboratoriów oraz inspekcji sanitarnych. To forma zarówno wsparcia. jak i podziękowania dla tych, którzy stoją na straży naszego bezpieczeństwa i zapewniają ochronę przed rozprzestrzenianiem się koronawirusa.
W menu znajduje się klasyczne danie ze szwedzkimi klopsikami mięsnymi, cieszące się największą popularnością w ofercie IKEA Food. Za wsparcie w dostarczaniu posiłków odpowiada Eurocash Gastronomia. To czołowy dystrybutor szerokiej oferty produktów do profesjonalnej gastronomii w Polsce nagrodzony m.in. certyfikatem Globalnej Normy Bezpieczeństwa Żywności BRC S&D AA+, co oznacza, że firma zapewnia najwyższą jakość dostarczanych produktów.
Wspieramy infrastrukturę krytyczną w Polsce
IKEA Retail Polska we współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych ponadto wsparła pracowników obiektów infrastruktury krytycznej. W ramach darowizny IKEA przekazała ponad 2 tysiące produktów takich, jak łóżka oraz pościel do tymczasowych miejsc noclegu dla pracowników elektrowni, elektrociepłowni i rafinerii. Aby państwo mogło sprawnie funkcjonować w czasie kryzysu, kluczem będzie zagwarantowanie bezpieczeństwa i zdrowia osób pracujących w zakładach, które zapewnią nieprzerwane dostawy energii i najważniejszych usług.
W sytuacjach wyjątkowych, takich, jak stan zagrożenia epidemicznego, sprawne, nieprzerwane działanie infrastruktury krytycznej jest kluczowe, aby państwo mogło funkcjonować bez zakłóceń. Dlatego priorytetem w sytuacji zagrożenia staje się to, aby ewentualne przerwy w działaniu np. elektrowni były krótkotrwałe, łatwe do usunięcia i nie wywoływały dodatkowych strat dla obywateli i gospodarki, a pracownicy tych zakładów, mogli bezpiecznie wykonywać swoją pracę.”
– mówi Bartosz Pelk, Zastępca Dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Ludzie są sercem firmy IKEA. Głównym priorytetem firmy jest zatem zapewnienie źródeł utrzymania, jak największej liczbie pracowników tak długo, jak będzie to możliwe. Jest to również jeden z powodów, dla których działalność firmy do pewnego stopnia nadal powinna być prowadzona przy pomocy sprzedaży internetowej oraz usługi „Click and collect [Zamów i odbierz]”. IKEA oferuje dodatkowy urlop rodzicielski osobom, które obecnie przebywają w domu z dziećmi, zapewnia bardziej elastyczne warunki pracy oraz umożliwia szkolenia i zdalne rozwijanie kompetencji wszystkim swoim współpracownikom.”Zamknięcie szkół, przedszkoli i żłobków to wyzwanie dla wszystkich rodziców. Rodziny próbują teraz zapewnić opiekę swoim dzieciom, dostosowując swoje plany i codzienne zadania do panujących obecnie warunków. Dlatego IKEA proponuje dla nich dodatkowe wsparcie. Wprowadzone przepisy umożliwiają rodzicom dzieci do lat 8 skorzystanie z zasiłku opiekuńczego w wysokości 80% wynagrodzenia. IKEA dofinansuje różnicę do wysokości pełnego wynagrodzenia.
Najtrudniejsze zadanie w zapewnieniu opieki dzieciom stoi przed pracownikami, którzy samotnie wychowują dzieci. Dlatego tej grupie IKEA oferuje możliwość pozostania z dzieckiem w domu, nawet jeżeli ukończyło ono 8 lat (do ukończonych 12 lat) oraz zapewnia wsparcie w wysokości pełnego wynagrodzenia za okres maksymalnie 10 dni szkolnych. W obu przypadkach decyzja Grupy Ingka obejmuje opiekę od 15 marca do 12 kwietnia 2020.
Nie zapominamy o dostawcach i najemcach
Grupa Ingka współpracuje z najważniejszymi i najbardziej podatnymi na zmiany małymi i średnimi dostawcami i usługodawcami, w tym z przedsiębiorcami społecznymi, wspierając ich za pomocą zestawu proaktywnych środków. Ingka Centres, zarządzająca centrami handlowymi, jeśli zostaną wydane odpowiednie rozporządzenia rządowe, zapewni że w okresie zamknięcia centrów około 2000 najemców (zgodnie z danymi na 26 marca) nie będzie ponosiło opłat związanych z wynajmem i serwisowaniem.
Rozwijamy e-commerce
Ludzie polegają na IKEA jako firmie dostarczającej niedrogie meble dobrej jakości, które upiększają ich dom i poprawiają komfort życia. Ponieważ prawie jedna trzecia światowej populacji spędza teraz większość czasu w domu kanał e-commerce stał się ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Aby nadal zaspokajać potrzeby klientów, IKEA Retail podejmuje natychmiastowe kroki w celu usprawnienia swojego e-commerce takie, jak przekształcanie wielu sklepów w centra realizacji zamówień oraz wprowadza nowe usługi, m.in. „Zamów i odbierz” oraz dostawy bezkontaktowe. Przyśpieszone zostanie również wprowadzenie mobilnej aplikacji IKEA do kolejnych krajów. W punktach odbioru zarówno klienci, jak i współpracownicy mają dostęp do środków higienicznych w postaci m.in. żeli antybakteryjnych. Firma zachęca również do przestrzegania nowych procedur i zachowywaniu odpowiedniego dystansu.
Wciąż dostosowujemy się do tej nowej rzeczywistości, ale robimy wszystko, co w naszej mocy, aby zapewnić ciągłość biznesową i nieustannie poprawiać komfort życia w domu. Nie wiemy, kiedy to wyzwanie będzie już za nami, ale współpracując wierzymy, że staniemy się silniejsi niż kiedykolwiek wcześniej.”
– powiedział dyrektor generalny Ingka Group Jesper Brodin.
Źródło: http://biuroprasowe.ikea.pl