Polska branża meblarska w targowym zwierciadle

Po dwuletnich zawirowaniach spowodowanych pandemią, targowe kalendarze wracają do normy i błyskawicznie się zapełniają. Sektor meblarski w tym roku mógł wreszcie spotkać się ponownie na imprezie Meble Polska w Poznaniu i już szykuje się na kolejną edycję 21–24 lutego 2023. Jak wiadomo, targi to zwierciadło branży. Co pokazała nam tegoroczna – zorganizowana wyjątkowo w maju – edycja Meble Polska, zapytaliśmy jej organizatorów oraz wystawców, należących do Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli.

Józef Szyszka, Dyrektor Projektu/ Project Manager Meble Polska

Targi Meble Polska odbyły się w maju tego roku po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią. Zastanawialiśmy się, czy nasi dotychczasowi wystawcy – którzy przez ten okres musieli sobie radzić bez targów i rozwijali alternatywne formy dotarcia do swoich międzynarodowych klientów – nadal będą chętni, by korzystać z naszej oferty. Do końca nie mieliśmy też pewności, czy w tak trudnej popandemicznej sytuacji kupcy będą gotowi na dalekie zagraniczne podróże, zwłaszcza w obliczu trwającej w Ukrainie wojny. Okazało się, że w obu przypadkach nasze obawy okazały się bezpodstawne.

Poznańskie targi meblowe od lat słynęły z wysokiego odsetka zwiedzających. Tym razem jednak liczba zagranicznych zwiedzających pobiła wszelkie rekordy. Po raz pierwszy udział kupców meblowych z zagranicy przekroczył w tym roku 50 proc. To zresztą było doskonale słychać w holach wejściowych i na stoiskach wystawców. Do Poznania przyjechali handlowcy z 71 krajów, w tym także z tak obiecujących rynków, jak: Stany Zjednoczone, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Izrael, Chiny, Arabia Saudyjska, czy egzotyczny Mauritius. Na targach meble kontraktowali przedstawiciele niemal wszystkich kluczowych międzynarodowych grup zakupowych i sieci salonów meblowych z kluczowych rynków dla polskiego eksportu mebli.

Targi Meble Polska 2022 pokazały, że polskie firmy meblarskie są generalnie w dobrej kondycji. Z raportów wynika, że branża meblowa szybko rosła w zasadzie przez cały okres pandemii, poza drobnych wahnięciem nastrojów w jej początkowym okresie. Mimo, że tegoroczna ekspozycja nie zajęła całego terenu targów, w imprezie uczestniczyła zdecydowana większość wiodących polskich producentów. Część wystawców zrezygnowała z udziału w wydarzeniu po zmianie (z uwagi na obostrzenia pandemiczne) terminu targów z lutego na maj. Ale pojawiła się za to liczna grupa producentów mebli z Ukrainy, którzy postanowili zaprezentować swoją ofertę podczas targów Meble Polska i dotrzeć z nią do odwiedzających je kupców z całego świata. Ukraińska ekspozycja cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem zwiedzających i mamy już zapowiedzi jeszcze liczniejszego udziału wystawców z Ukrainy w przyszłorocznej edycji targów.

Aldona Czechowska, Manager ds. Produktu, Fabryka Mebli Wersal

Po dwóch latach przerwy, w tym roku producenci mebli mogli wreszcie spotkać się na poznańskich targach ze swoimi partnerami handlowymi, klientami, projektantami oraz dostawcami. Dla Fabryki Mebli Wersal targi Meble Polska w Poznaniu  były nadzwyczaj udane. Pokazaliśmy ponad 50 nowych kolekcji mebli wypoczynkowych, łóżek i materacy oraz 38 nowych kolekcji tkanin. Oprócz tego zaprezentowano meble, które  pojawiły się w ofercie w ciągu ostatnich dwóch lat, ale nigdy nie były pokazane na taką skalę. Pojawiły się również bestsellery z kolekcji regularnej, które w dalszym ciągu cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Należy nadmienić, że wszystkie z prezentowanych nowości będą wdrożone do produkcji. Dodajmy, że nie zawsze tak było. Z reguły, na targach jeden lub dwa produkty cieszyły się mniejszym zainteresowaniem. W tym roku można mówić o pewnym fenomenie – 100% prezentowanych kolekcji trafi do regularnej oferty Fabryki Mebli Wersal.

Z kluczowymi kontrahentami, z którymi współpraca trwa od wielu lat, Wersal spotyka się stale, w ciągu roku. Niemniej, nie wykluczyło to obecności wieloletnich partnerów na targach  Meble Polska. Nie zabrakło również klientów, z którymi firma do tej pory nie miała okazji współpracować i kontrahentów z państw, których dotychczas jeszcze nie było w portfolio firmy. Meble Wersal wzbudziły zainteresowanie wśród odbiorców z Arabii Saudyjskiej, Izraela, Iraku czy Kanady.

Nie da się ukryć, że targi w Poznaniu wiązały się z pewnymi obawami ze względu na obowiązujące jeszcze niedawno obostrzenia i aktualną sytuację gospodarczo – polityczną. Największą niewiadomą wydawała się frekwencja. Na szczęście obawy okazały się bezzasadne i już pierwszego dnia zainteresowanie ofertą Wersal było ogromne. Klienci docenili kierunek, w którym zmierza firma. Jej celem jest nie tylko podążanie za trendami w branży meblarskiej, ale przede wszystkim stałe podnoszenie jakości i funkcjonalności mebli, dzięki zastosowaniu nowoczesnych, innowacyjnych technologii w ich produkcji.

Dominika Wajnert, Członek Zarządu Wajnert Meble

Obecność na targach po trzyletniej absencji dała poczucie, że wychodzimy na dobre z pandemii i prowadzenie biznesu wraca na znane nam tory. Pozytywnie postrzegamy termin organizacji targów. Przesunięcie z lutego na maj, w naszej opinii, przyczyniło się do dużej liczby odwiedzających. Pomimo obaw, związanych z trwającą wojną w Ukrainie, zauważyliśmy dużą liczbę gości z zagranicy, w szczególności z takich krajów, jak: Wielka Brytania, Francja, Holandia czy Litwa. Jest to dla nas szansa na rozwinięcie nowych i wzmocnienie obecnych rynków działalności poza Polską.

Udział w targach meblowych był dla nas ważnym wydarzeniem przyczyniającym się do wzmacniania wizerunku naszej marki, który sukcesywnie budujemy od wielu lat. Zaprezentowaliśmy nowe kolekcje mebli tapicerowanych. Kolekcja sof Misty została doceniona za komfort i design w kategorii meble tapicerowane i otrzymała Złoty Medal. Natomiast nagroda  Acanthus Aureus została nam przyznana za stoisko. Jesteśmy wdzięczni za obydwa wyróżnienia, które utwierdzają nas w przekonaniu, że pasja i energia włożona w naszą pracę zostaje zauważona.

Jeżeli chodzi o trendy w designie, to widać tutaj ogromny wpływ doświadczeń wynikających z pandemii. Jeżeli w domach spędzamy znacznie więcej czasu, a praca zdalna stała się czymś normalnym, to zależy nam, aby nasze wnętrza były komfortowe oraz praktyczne. Wielu Polaków przy urządzaniu domu lub mieszkania, zaczęło zwracać większą uwagę na walory użytkowe swoich pomieszczeń. Szczególnie w przypadku właścicieli mieszkań, w których każdy centymetr jest na wagę złota. Dlatego też nie tracą na popularności meble modułowe oraz funkcjonalne, które są wygodne w aranżacji oraz mają do zaoferowania dodatkową przestrzeń do przechowywania. Dużo większą uwagę konsumenci przykładają dzisiaj do komfortu.

Widać również, że branża meblarska nie pozostaje obojętna na kwestie ekologii. Jako konsumenci coraz większą uwagę przykładamy do tego, aby używane przez nas przedmioty oraz materiały były jak najlepszej jakości, a jednocześnie pozytywnie wpływały na środowisko. Świadomość społeczeństwa oraz wiedza, jak funkcjonować bez negatywnego wpływu na środowisko naturalne stale rośnie, dlatego tak istotne jest wykorzystywanie materiałów pochodzących z recyklingu.

Kamil Lenart, Prezes Zarządu Dig-Net, marka Lenart

Tegoroczna edycja Meble Polska to edycja niewątpliwie wyjątkowa, która przyciągnęła liczne grono odwiedzjących. Po dłuższej przerwie spowodowanej pandemią w końcu mieliśmy okazję spotkać się z klientami i zaprezentować meble, nad którymi pracowaliśmy przez ostatnie miesiące. Nie zabrakło emocji związanych z celebrowaniem wyjątkowych jubileuszy. Jednym z nich było 30-lecie firmy Lenart, które staraliśmy się szczególnie wyeksponować na stoisku.

Targi niewątpliwie są zwierciadłem branży i nadchodzących trendów, zarówno meblowych, jak i wnętrzarskich. Jako wystawcy zdecydowaliśmy się na nowocześnie i nieco surrealistycznie zaaranżowaną ekspozycję, kolor oraz niebanalne kształty. Tegoroczna edycja Meble Polska to czas, który upłynął nieubłagalnie szybko, ale niezwykle miło i w przyjaznej atmosferze.

***

O Ogólnopolskiej Izbie Gospodarczej Producentów Mebli:

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli została powołana 9 stycznia 1996 r. w celu  reprezentowania i obrony interesów zrzeszonych w niej podmiotów gospodarczych oraz kształtowania w obrocie gospodarczym zasad dobrego obyczaju i uczciwej konkurencji. Misją Izby jest integracja polskiej branży meblarskiej w celu skutecznego współuczestnictwa w kształtowaniu rozwoju polskiej branży meblarskiej, aktywne promowanie polskich mebli w kraju i na świecie oraz wspieranie dążeń do zapewnienia konsumentom pełnej satysfakcji z zakupu i użytkowania wyrobów polskiego przemysłu meblarskiego.