Intensywnie różowy bar w formie okręgu, zaprojektowany przez architektów z pracowni Chan + Eayrs i wykonany z czerwonego dębu przez Sebastiana Coxa zajmie zaszczytne miejsce na wystawie Wallpaper* Handmade X: With Love. „Blushing Bar” został wykonany z amerykańskiego czerwonego dębu dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC). Okrągły bar zostanie zaprezentowany na mediolańskiej wystawie Salone dei Tessuti w dniach 9-13 kwietnia 2019 roku.

Ten wyjątkowy mebel powstał w odpowiedzi na określone przez redakcję magazynu Wallpaper* wytyczne dla tegorocznej edycji, aby uhonorować dziesięciolecie mediolańskiej wystawy. „Blushing Bar”, czyli „Zarumieniony bar”, został wykonany z 10 modułów przeznaczonych do przygotowywania koktajli (woda, alkohol, owoce, zioła, uchwyty, lód, dodatki, szklanki, napoje gazowane, zlew), z których każdy jest indywidualnie wykonanym elementem giętym.

– X zinterpretowaliśmy zarówno jako rzymską dziesiątkę, odnoszącą się do rocznicy Wallpaper* Handmade, ale także jako „całusa”, którym można podpisać list miłosny, stąd nazwa i kolor baru. Miłość sprawia, że się rumienimy, bo mocno bijące serce szybciej pompuje krew w naszym ciele – powiedział Merlin Eayrs, jeden z architektów projektujących mebel. – Czerwony dąb ma różowy, nieco cielisty odcień i porowatą strukturę z tak otwartymi kapilarami, że można przez nie dmuchnąć. Sebastian Cox nasycił te żyłki w drewnie intensywnie różowym barwnikiem, które przypominają zarumienioną skórę zakochanego człowieka – dodał Merlin Eayrs.

– Bar jest miejscem spotkań, nawiązywania relacji. Jak wszystkie projekty, których się podejmujemy, ma bardzo osobisty przekaz – dodała Zoe Chan, druga połowa zespołu architektów.

W procesie barwienia drewna Sebastian Cox i jego zespół maszynowo wywiercili na końcach elementów baru z czerwonego dębu serie jednakowej wielkości otworów, a następnie elementy drewniane umieszczone zostały w specjalnie zaprojektowanym uchwycie do farbowania, w którym otwory wypełniono czerwonym tuszem do kaligrafii.

– Dzięki wlaniu atramentu do otworów identycznej wielkości uzyskaliśmy równomierne rozprowadzenie barwnika w drewnie. Używając tuszu do kaligrafii uzyskaliśmy bardzo intensywny kolor – powiedział Sebastian Cox.

Na końcach dębowych elementów zamocowane zostały zaciski z gumowymi rurkami, doprowadzającymi tusz. Przewody były powoli otwierane, pompując barwnik do otworów pod ciśnieniem ośmiu barów, co pozwoliło wtłoczyć go w porowatą strukturę czerwonego dębu dosłownie w ciągu kilku sekund. Sprężone powietrze wtłaczało tusz do porów drewna, nazywanego ksylemem (tkanki naczyniowej roślin, przewodzącą wodę i rozpuszczone składniki odżywcze od korzeni w górę, tworzącej zdrewniałą część pnia lub łodygi). Oglądając tak obrobione elementy z czerwonego dębu widać, jak swoim jaskrawoczerwonym kolorem tusz wyraźnie podkreśla usłojenie drewna. Ten uwidoczniony rysunek słojów został wykorzystany w procesie projektowania i wykonania baru do jego efektownego wykończenia.

– Rozważając właściwości drewna zazwyczaj odnosimy się do wytrzymałości, twardości i ciężaru, ale gdy skupimy się na jego strukturze komórkowej, możemy zobaczyć zupełnie nowe cechy. Czerwony dąb ma unikalne, ułożone pierścieniowo pory – w projekcie mieliśmy okazję odkrywania struktury komórkowej drewna i jej potencjału w tworzeniu nowych możliwości estetycznych – powiedział Sebastian Cox. – W studiu zazwyczaj pracujemy z drewnem w jego naturalnych odcieniach, jednak wykorzystanie tak żywego koloru, który dodatkowo posłużył do podkreślenia struktury drewna, było niesamowicie wyzwalającym doświadczeniem. Liczymy, że w ten sposób zachęcimy innych do nowego spojrzenia na ten powszechnie znany materiał – dodał Cox.

– Mocno wierzymy też, że powinniśmy wykorzystywać produkty, w które obfituje natura, a czerwony dąb, choć jest jednym z najczęściej występujących gatunków w lasach amerykańskich, z niejasnych przyczyn nie cieszy się popularnością w Europie. Dlatego tak bardzo zaangażowaliśmy się w stworzenie projektu, który skłoni innych do zwrócenia uwagi na to niedoceniane, a przy tym niewiarygodnie użyteczny gatunek drewna, jakim jest czerwony dąb – powiedział Sebastian Cox.

David Venables, dyrektor AHEC na Europę, organizacji która regularnie wspierała rozmaite projekty Wallpaper* Handmade w ciągu ostatnich 10 lat, wskazał że początkowo nieufnie podchodził do pomysłu, aby „do czerwonego dębu dodać jeszcze więcej czerwieni”, jednak urzekła go kreatywność i piękno ostatecznego efektu.

– Zważywszy że jednym z powszechnie wskazywanych, choć irracjonalnych powodów niezbyt częstego wykorzystywania czerwonego dębu jest jego kolor (ponieważ ma cieplejszy odcień niż drewno białego dębu z terenu USA i Europy), czerwony atrament użyty w projekcie można by postrzegać jako prowokację. Ale taka właśnie jest podstawowa rola naszych projektów kreatywnych: podważać konwencjonalne myślenie, prowokować do dyskusji, a przede wszystkim inspirować. Osiągnięcie tak poruszającego i niezwykłego efektu estetycznego dzięki wykorzystaniu wyjątkowej struktury komórkowej czerwonego dębu okazało się być świetnym posunięciem i pozwoliło zademonstrować, jak rozumienie materiału może wpływać na proces projektowy – powiedział David Venables.

***

AMERYKAŃSKI CZERWONY DĄB
Czerwony dąb jest gatunkiem dominującym w amerykańskich lasach liściastych – stanowi niemal jedną piątą objętości całego drzewostanu liściastego. Jego drewno cechuje się charakterystycznym rysunkiem usłojenia oraz niekoniecznie czerwoną barwą. Nazwa gatunku pochodzi od barwy liści w sezonie jesiennym. Czerwony dąb amerykański występuje tylko w lasach rosnących naturalnie i niemal wyłącznie na terenie Ameryki Północnej, chociaż bywa sadzony i na innych kontynentach. Jest to drzewo powszechnie spotykane we wschodniej części Stanów Zjednoczonych, w lasach liściastych o mieszanym składzie gatunkowym. Naturalny roczny przyrost czerwonego dębu wynosi 55,2 miliona m3, a jego wyrąb w tym samym okresie to 33,9 miliona m3. Przyrost netto (z uwzględnieniem wyrębu) wzrasta o 21,3 miliona m3 rocznie – to obszar wielkości pięciu stadionów Wembley.

AHEC
Przez ponad 20 lat Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) przodowało w promocji drewna w Europie, z sukcesem budując twórczą i wyróżniającą się markę dla amerykańskiego drewna liściastego. Wsparcie AHEC przy tworzeniu kreatywnych projektów takich jak The Wish List, Endless Stair i The Smile na London Design Festival ma na celu pokazanie potencjału realizacyjnego tych zgodnych ze zrównoważonym rozwojem materiałów i zapewnia wartościową inspirację.
AHEC jako pierwszy zastosował ocenę oddziaływania na środowisko (EIA), którą później przyjęły inne branże. Pomaga ona zbadać wiele możliwych wpływów: zapotrzebowanie na energię pierwotną (ze źródeł odnawialnych i nieodnawialnych), możliwy wpływ na globalne ocieplenie, potencjał zakwaszenia, eutrofizacji i powstawania ozonu fotochemicznego.
@ahec_europe

PRACOWNIA CHAN + EAYRS
Chan i Eayrs to małżeństwo doświadczonych architektów, którzy od początku do końca tworzą indywidualnie zaprojektowane domy. Odchodząc od tradycyjnie postrzeganej roli architekta, Zoe i Merlin osobiście angażują się w każdy etap budowy, od wyszukania odpowiedniej działki, aż po wybór pasujących mebli. Będąc zarazem inwestorami, pomysłodawcami i wykonawcami każdego projektu, są w stanie zachować całkowitą, niczym nieskrępowaną wolność twórczą, umożliwiającą realizację ich wizji.

To wyjątkowe podejście pozwala im na „poczuć” przestrzeń, który jest procesem emocjonalnym, stanowiącym charakterystyczny znak ich pracy. Zaczynają od pomieszkiwania na niezabudowanej jeszcze działce, aby przyjrzeć się światłu i przestrzeni, poczuć temperaturę i kontekst tego miejsca, a potem podróżują, aby znaleźć odpowiednie przedmioty, materiały i inspiracje do nowego domu. Zoe i Merlin celowo realizują tylko jeden projekt na raz, dzięki czemu każdy z nich odzwierciedla ich aktualne pasje i fascynacje miejscami, materiałami i metodami wykonania, które wiążą projekt z naturą i żywiołami.
@chanandeayrs

SEBASTIAN COX
Sebastian Cox jest projektantem, wykonawcą mebli i ekologiem, zamieszkałym w południowym Londynie. Swój warsztat i studio projektowe Sebastian otworzył w roku 2010 pod hasłem, że przeszłość może być wykorzystana dla zaprojektowania i tworzenia przyszłości.

Inspirują go pokolenia rzemieślników, którzy tworzyli z ograniczonej palety biodegradowalnych i odnawialnych materiałów, pozyskiwanych w odpowiedzialny i zrównoważony sposób. Cox tworzy własne kolekcje mebli, oświetlenia i akcesoriów wyposażenia, a także współpracuje z innymi ekspertami, markami, projektantami wnętrz, twórcami i handlowcami, którzy podzielają jego wizję bardziej zaangażowanej, lepszej przyszłości w zakresie wykorzystania materiałów.

Gazeta London Evening Standard obwołała go jednym z najbardziej wpływowych projektantów w Londynie, a Forbes umieścił go na swojej liście „30 przed 30”. Za swoją pracę otrzymał nagrodę Design Guild Mark, a także liczne wyróżnienia ze strony magazynów wnętrzarskich takich jak Elle Decoration, Homes & Gardens i EKKB.
@sebastiancoxltd

WALLPAPER*
Międzynarodowy, wpływowy i inteligentnie pisany Wallpaper* to najważniejszy na świecie magazyn poświęcony tematyce designu i lifestyle. Wallpaper* wydaje 12 tematycznych numerów rocznie, a w edycji limitowanej okładkę co miesiąc tworzy inny znany artysta lub projektant. Wydawany w 93 krajach, magazyn może pochwalić się 5 milionami obserwujących w mediach społecznościowych, 2 milionami indywidualnych użytkowników strony wallpaper.com miesięcznie, co sprawia, że jego wpływ na grono najlepszych projektantów na świecie jest nieporównywalny z żadną inną publikacją. Dodatkowe działania wydawnictwa, takie jak wewnętrzna agencja kreatywna, usługi projektowania wnętrz, seria kieszonkowych przewodników po miastach, sklep internetowy WallpaperSTORE* i coroczna wystawa rękodzieła, zapewniły Wallpaper jeszcze szerszy zasięg, sprawiając, że z biblii stylu stał się marką o międzynarodowym zasięgu.
@wallpapermag

WYSTAWA
Wallpaper* Handmade X: With Love
Salone dei Tessuti, Via San Gregorio 29, 20124 Mediolan

GODZINY OTWARCIA
9 kwietnia (wtorek), godz. 12.00-16.00
10-13 kwietnia (środa – sobota ), godz. 10.00 – 18.00